Η διάρκεια και η ένταση στη μουσική. Μια διαφορετική προσέγγιση.
Μουσικό σύνολο, παιδιά ηλικίας 8 -10 ετών
Κ.Δ.Α.Π Νεάπολης.
1ο στάδιο: Ο ήχος ο κοφτός ή ο μακρύς;
Το πρώτο μας υλικό: η οπτική ποίηση. Η οπτική ποίηση είναι ένα έργο εικαστικό που επιχειρεί να αποδώσει ακαριαία εντυπώσεις και αισθήματα με αποτέλεσμα την άνευ συνοχής εμφάνιση αντικειμένων σε πλήρη σύγχυση. Το παραπάνω λειτουργεί ως βοηθητικό υλικό και μας δίνει ιδέες για να περάσουμε στην αποτύπωση των ήχων με σύμβολα. Τα δικά μας σύμβολα σχεδιάζονται ώστε να εκφράσουν τον χρόνο/διάρκεια, την ένταση, τις ταλαντώσεις του ήχου. Ένα παιδί κάθε φορά παράγει ήχους από διάφορες πηγές και μουσικά όργανα του εργαστηρίου και τα υπόλοιπα παιδιά αποτυπώνουν τη διάρκεια αυτών των ήχων.
2ο στάδιο: δημιουργία «ήχο»-παρτιτούρας, και πώς την «διαβάζουμε»;
Έχοντας τώρα τις «ήχο»-παρτιτούρες, που προέκυψαν από την προηγούμενη διαδικασία και με αντίστροφη λογική, ένα παιδί κάθε φορά επιλέγει μία, αυτοσχεδιάζει με τα μουσικά όργανα και ζωντανεύει ηχητικά τα σύμβολα και τις γραμμές! Κάθε παιδί ελέγχει τη διάρκεια των ήχων όσο κοιτάζει τα σύμβολα μες τον δικό του χωροχρόνο και εκτιμά το ποσοστό της έντασης με μια προσωπική προσέγγιση.
3ο στάδιο: από την «ήχο» -παρτιτούρα στην αφηρημένη τέχνη
Με τον όρο αφηρημένη τέχνη αναφερόμαστε σε ένα σύγχρονο κίνημα στις εικαστικές τέχνες σύμφωνα με το οποίο αποκλείεται οποιαδήποτε αναφορά στην εξωτερική φυσική πραγματικότητα. Για τη συνέχεια των μουσικών μας πειραματισμών επιλέξαμε το έργο “Composition VIII” του 1923 του Βασίλι Καντίνσκι. O Καντίνσκι ήταν Ρώσος ζωγράφος (1866-1944), ο οποίος θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες του 20 αιώνα και ένας από τους πρωτοπόρους της αποκαλούμενης αφηρημένης τέχνης.
Αρχικά τα παιδιά παρατηρούν στα έργα του τα σχήματα, τα μεγέθη, και τα χρώματα. Αν τα σχήματα αυτά στην εικόνα μπορούσαν να τραγουδήσουν, να ακουστούν στο παρόν, με πόση διάρκεια/χρόνο και με πόση ένταση θα εκφράζονταν; Συζητούν για τη διάρκεια και την ένταση αναλόγως με το μέγεθος και το χώρο που καταλαμβάνει κάθε σχήμα, και για το ηχόχρωμα/ποιο μουσικό όργανο θα ταίριαζε, αναλόγως με το χρώμα του. Αυτοσχεδιάζουν μουσικά κοιτώντας το έργο τέχνης… Ένα εικαστικό έργο που ήταν εμπνευσμένο από κάποια μουσική σύνθεση, όπως είχε αποκαλύψει ο ίδιος ο ζωγράφος, έγινε χάριν της μουσικής, ξαναέρχεται στο παρόν να εμπνεύσει νέους μουσικούς πειραματισμούς.
4ο στάδιο: το μουσικό σύνολο του Κ.Δ.Α.Π Νεάπολης συναντά τον Βασίλι Καντίνσκι
Για finale, όλα τα παιδιά μαζί, ως μια αυτοσχέδια ορχήστρα, παρακολουθούν ένα βίντεο του 1926, διάρκειας δύο λεπτών, στο οποίο ο ίδιος ο Καντίνσκι ζωγραφίζει. Η μουσική διαδικασία εξελίσσεται ταυτόχρονα με το βίντεο: τα παιδιά ακολουθούν το χέρι του ζωγράφου και παράγουν αυθόρμητες συνηχήσεις. Καθώς εξελίσσεται μπροστά τους το σχέδιο, ακούγονται ήχοι με ποικίλες διάρκειες και εντάσεις, καθώς και ηχοχρώματα, και το σχέδιο «ζωντανεύει» με μια μοναδική παιδική ήχο-παλέτα!!!
Μουσικό σύνολο, παιδιά ηλικίας 8 -10 ετών
Κ.Δ.Α.Π Νεάπολης.
1ο στάδιο: Ο ήχος ο κοφτός ή ο μακρύς;
Το πρώτο μας υλικό: η οπτική ποίηση. Η οπτική ποίηση είναι ένα έργο εικαστικό που επιχειρεί να αποδώσει ακαριαία εντυπώσεις και αισθήματα με αποτέλεσμα την άνευ συνοχής εμφάνιση αντικειμένων σε πλήρη σύγχυση. Το παραπάνω λειτουργεί ως βοηθητικό υλικό και μας δίνει ιδέες για να περάσουμε στην αποτύπωση των ήχων με σύμβολα. Τα δικά μας σύμβολα σχεδιάζονται ώστε να εκφράσουν τον χρόνο/διάρκεια, την ένταση, τις ταλαντώσεις του ήχου. Ένα παιδί κάθε φορά παράγει ήχους από διάφορες πηγές και μουσικά όργανα του εργαστηρίου και τα υπόλοιπα παιδιά αποτυπώνουν τη διάρκεια αυτών των ήχων.
2ο στάδιο: δημιουργία «ήχο»-παρτιτούρας, και πώς την «διαβάζουμε»;
Έχοντας τώρα τις «ήχο»-παρτιτούρες, που προέκυψαν από την προηγούμενη διαδικασία και με αντίστροφη λογική, ένα παιδί κάθε φορά επιλέγει μία, αυτοσχεδιάζει με τα μουσικά όργανα και ζωντανεύει ηχητικά τα σύμβολα και τις γραμμές! Κάθε παιδί ελέγχει τη διάρκεια των ήχων όσο κοιτάζει τα σύμβολα μες τον δικό του χωροχρόνο και εκτιμά το ποσοστό της έντασης με μια προσωπική προσέγγιση.
3ο στάδιο: από την «ήχο» -παρτιτούρα στην αφηρημένη τέχνη
Με τον όρο αφηρημένη τέχνη αναφερόμαστε σε ένα σύγχρονο κίνημα στις εικαστικές τέχνες σύμφωνα με το οποίο αποκλείεται οποιαδήποτε αναφορά στην εξωτερική φυσική πραγματικότητα. Για τη συνέχεια των μουσικών μας πειραματισμών επιλέξαμε το έργο “Composition VIII” του 1923 του Βασίλι Καντίνσκι. O Καντίνσκι ήταν Ρώσος ζωγράφος (1866-1944), ο οποίος θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες του 20 αιώνα και ένας από τους πρωτοπόρους της αποκαλούμενης αφηρημένης τέχνης.
Αρχικά τα παιδιά παρατηρούν στα έργα του τα σχήματα, τα μεγέθη, και τα χρώματα. Αν τα σχήματα αυτά στην εικόνα μπορούσαν να τραγουδήσουν, να ακουστούν στο παρόν, με πόση διάρκεια/χρόνο και με πόση ένταση θα εκφράζονταν; Συζητούν για τη διάρκεια και την ένταση αναλόγως με το μέγεθος και το χώρο που καταλαμβάνει κάθε σχήμα, και για το ηχόχρωμα/ποιο μουσικό όργανο θα ταίριαζε, αναλόγως με το χρώμα του. Αυτοσχεδιάζουν μουσικά κοιτώντας το έργο τέχνης… Ένα εικαστικό έργο που ήταν εμπνευσμένο από κάποια μουσική σύνθεση, όπως είχε αποκαλύψει ο ίδιος ο ζωγράφος, έγινε χάριν της μουσικής, ξαναέρχεται στο παρόν να εμπνεύσει νέους μουσικούς πειραματισμούς.
4ο στάδιο: το μουσικό σύνολο του Κ.Δ.Α.Π Νεάπολης συναντά τον Βασίλι Καντίνσκι
Για finale, όλα τα παιδιά μαζί, ως μια αυτοσχέδια ορχήστρα, παρακολουθούν ένα βίντεο του 1926, διάρκειας δύο λεπτών, στο οποίο ο ίδιος ο Καντίνσκι ζωγραφίζει. Η μουσική διαδικασία εξελίσσεται ταυτόχρονα με το βίντεο: τα παιδιά ακολουθούν το χέρι του ζωγράφου και παράγουν αυθόρμητες συνηχήσεις. Καθώς εξελίσσεται μπροστά τους το σχέδιο, ακούγονται ήχοι με ποικίλες διάρκειες και εντάσεις, καθώς και ηχοχρώματα, και το σχέδιο «ζωντανεύει» με μια μοναδική παιδική ήχο-παλέτα!!!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου